" Een goede start is het halve werk"
Hoe een ochtendritueel de rest van je dag kan beinvloeden

alarm clock 1191561 640
Ze komt net te laat de les in. Haar favoriete eigen lesplek is bezet en dus neemt ze plaats op een andere mat. Haar balans in de les is ver te zoeken. " Het is niet mijn dag" geeft ze, bijna verontschuldigend, aan. Het ging al mis bij het opstaan. Haar wekker was niet afgegaan en ze had zich verslapen. De rest van de dag wordt ze achtervolgd door pech en lukte alles net niet.

Hoe je dag verloopt wordt voor een deel beinvloed door de start van je dag!
Misschien herken je bovenstaand voorbeeld wel. Het gevoel van haast dat ontstaat doordat je je verslapen hebt, blijft je de hele dag achtervolgen. Gedurende de dag wordt je belastbaarheid en je lontje aanzienlijk korter. Het lijkt wel alsof die dag iedereen op een andere golflengte zit.

Ochtendritueel
Ik ben ervan overtuigd dat je voor een deel het 'klimaat' van je dag kan beinvloeden met een ochtendritueel! Hoe fijner je start, hoe fijner je dag! Al zou dit alleen maar zijn, doordat je alles frisser bekijkt en meer obstakels aankan! De succesformule van een ochtendritueel zit hem in een goede planning. Plan je ochtendritueel de avond ervoor al in en zet klaar wat je klaar kunt zetten! 

Ochtend in Balans-tips:

  • Zet je wekker 15 minuten eerder dan je nodig denkt te hebben.
  • Licht je huisgenoten in. NIets vervelender dan huis- of gezinsgenoten die je komen storen ....
  • Start je mobiel of computer pas op nadat je je ochtendritueel hebt afgerond

Ochtend in Balans-ritueel:

  • Kom zitten op je mat ( die je de avond ervoor al hebt uitgerold )
  • Sla de warme sjaal ( die uitnodigend op je ligt te wachten) om je heen
  • Sluit je ogen en neem de tijd om te voelen hoe je bent opgestaan
  • Breng je aandacht naar je borstbeen en voel hoe deze bij je wervelkolom vandaag beweegt
  • Verplaats je aandacht naar je schouderbladen en observeer hoe ze voelen
  • Herhaal bovenstaande met  buik en onderrug
  • Als je ergens spanning, voelt blijf je hier wat langer met je adem naar toe ademen
  • Fluister jezelf in wat je van de dag ervoor LOS wilt laten. Adem het als het ware weg
  • Fluister jezelf in waar je DANKBAAR voor bent 
  • Het helpt als je een milde GLIMLACH opzet. Het kostte mij in het begin moeite, om dit zonder me belachelijk te voelen, te doen. Maar het helpt! De spieren van je gezicht beinvloeden hoe je je voelt!
  • Benoem wat je jezelf die dag GUNT
  • Eventueel kun je nog een INTENTIE plaatsen voor deze mooie nieuwe dag. Dit kan van alles zijn; meer genieten, meer rust inbouwen, beter luisteren, minder oordelen etc

 

In Balans onder de douche

Je spieren en gewrichten losmaken kun je prima onder de douche doen! Was met overdreven schouderbewegingen je haren en zeep je met heupdraaiende bewegingen in. Maak een holle en bolle rug en beweeg je wervelkolom zijwaards. Een klein dansje onder de douche hahaha... Het kost je slechts een paar minuten (denk aan je waterverbuik). Je vult de tijd die je normaal onder de douche wegdroomt functioneel op! Let op mijn woorden, van zo'n klein dansje onder de douche wordt je direct vrolijk! 

 

Rest van de dag in Balans

Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn en hoe je het aanpakt! Je mag dit mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Misschien kan ik jullie ervaringen delen!

 

Back to top