"Achter de onrust vind je de rust"
Over onrust in bepaalde yoga houdingen

Onlangs kreeg de onderstaande vraag van iemand die mijn Yinyogalessen volgt:
"Als ik een Yin yoga les volg, ervaar ik soms heel erge onrust in een bepaalde houding. Een soort gejaagdheid, bijna benauwd zelfs. Het liefst zou ik er meteen mee stoppen. Moeilijk want bij Yin Yoga is het juist de bedoeling dat je langer in zo'n houding blijft. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?"

Hier zijn verschillende verklaringen voor...Yin Yoga Studio Amsterdam
» Tijdens de Yin Yoga breng je je aandacht naar binnen. Alles wat in het dagelijkse leven voor afleiding zorgt valt weg. Dit is de reden dat emoties of gevoelens zichtbaar worden, en dus voelbaar. Het is een gevoel dat er al zat en nu zichtbaar wordt.

» Daarnaast slaat je lichaam onverwerkte emoties op. Dit kan op de lange termijn voor blokkades zorgen op de energielijnen in je lichaam. Een gevolg is dat je energie minder goed kan stromen. Door te rekken op de energielijnen, wat gebeurt tijdens de yin houdingen, breng je deze blokkades in beweging. De emoties komen boven en worden zichtbaar. In jouw geval is dat onrust. Het is dus nodig om de onrust te ervaren om deze los te kunnen laten. Waar de onrust vandaan komt, doet er eigenlijk niet toe. Het kan ook onrust van lang geleden zijn.

» En als laatste is een yin-activiteit niet iets wat veel op onze agenda staat. We zijn actie gewend, doorgaan en verschillende activiteiten tegelijk uit te voeren. Vooral activiteiten die onder Yang bezigheden vallen. Terwijl je in de Yin les bezig bent met één houding en niets anders dan het moment. Dit kan onrust oproepen. Ik zeg altijd in mijn lessen, achter de onrust zit de rust!

Wat kun je eraan doen:
» Het kan dus zijn dat je lichaam te veel Yang aangeboden krijgt. Iets meer Yin op de agenda zal de onrust waarschijnlijk doen afnemen. Je traint je lichaam om over te schakelen op de rust modus. Wil je eens een Yin Yoga les proberen, hier vind je extra lessen Yin Yoga.

» Ervaar je onrust in de yin houding(en), heet deze onrust dan welkom. Kijk er naar en wacht af. Je zult zien dat de onrust plaats maakt voor rust, wanneer je de onrust er laat zijn. Een toenemend gevoel van onrust is te merken aan je adem. Je adem zal reageren en het ademtempo zal veranderen. Kijk in dit geval of je je adem weer onder controle kunt krijgen. Rustig probeer je je adem te verlengen, zonder te forceren. Zo kom je middels je adem in de rust modus. In de rustmodus worden allerlei processen opgestart die zorgen voor herstelwerkzaamheden. Heel goed voor je balans dus!

yinyoga houdingen onrust


In deze houding wordt onder andere de hartmeridiaan gerekt. Wanneer de energie in deze meridiaan uit balans is kan er onrust ontstaan. Is deze houding te intensief, probeer het dan met een kussen onder je borstbeen.

Voel je bij mij in de les altijd vrij om een alternatieve houding of hulp te vragen!

 

Heb je ook een specifieke vraag over een pilates of yogahouding? Laat het ons weten op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We proberen je vraag in 1 van de volgende mailings zo goed mogelijk te beantwoorden met een heldere uitleg en foto’s van bijpassende houdingen.

                                  

Back to top