herfst yogaDe herfst is het seizoen waarin je mag loslaten. Zuiver observeren en onderscheid maken tussen dat wat je nog dient, en dat wat je niet meer nodig hebt. Yoga kan je daarbij helpen! 

De herfst valt onder het Metaal element uit de 5 elementenleer. De energielijnen die horen bij het metaalelement zijn de dikke darm en de longlijn. Beide lopen over de armen. Door te stretchen op deze lijnen, zorg je ervoor dat eventuele blokkades op deze energielijnen in beweging worden gebracht en kunnen worden afgevoerd.

Emoties die in de herfst naar boven kunnen komen zijn verdriet, eenzaamheid en melancholiek. Dat is prima. Doordat de emoties, die misschien al langer in je lijf liggen opgeslagen, zichtbaar worden, kun je ze afvoeren. Op die manier, voorkom je dat ze op den duur fysieke klachten kunnen veroorzaken. Fysieke klachten die kunnen ontstaan wanneer het metaal element uit balans is zijn, longklachten, huidklachten en klachten als obstipatie of diaree. De metaal energie geeft je ook het pure inzicht om keuzes te maken. Wat kun je loslaten? Wat mag plaatsmaken voor nieuwe energie? 

In de herfst neemt de Yang ( energiek en naar buiten gericht) af en maakt plaats voor meer Yin ( rustig en naar binnen gericht). De onderstaande serie helpt je de metaal-energie te laten stromen. Daarnaast maakt de serie je sterk en flexibel tegelijk! Wat wil je nog meer! En komen er emoties naar boven drijven, laat het toe en laat het vervolgens los! Overpeinzen waar de emoties vandaan komen is overbodig om ruimte te maken! Laat het gewoon gebeuren!

Herfst serie 3

Uitvoering van de Herfst serie

  • Voor je start neem je even de tijd om bij jezelf te komen. Breng je aandacht naar je adem en observeer hoe je je voelt.
  • De vertikale eerste en tweede rij voer je achter elkaar uit. De lunge met het buigen van de armen achter de rug en het weer strekken ( afb. 3 en 4, eerste rij) mag je een paar keer herhalen. Dit opent de schouders en maakt de benen sterk.
  • Hetzelfde geldt voor de superman ( afb. 2 en 3, tweede rij). Trek je navel goed naar binnen, sterke buik en rugspieren zijn het resultaat.
  • Daarna doe je deze twee rijen nog een keer met links.
  • Dan start je met de oefeningen op de vloer. Start met het losdraaien van de schouders. Ook heerlijk om verspreid over de dag te doen!
  • Ondersteun je lichaam met dekens of kussens daar waar nodig is. Onder het borstbeen in de houding van afb. 1 en 3 van de vierde rij bijvoorbeeld. Of onder de schouder in de houding van afb. 2 van de vierde rij. Probeer het uit en zorg dat je kunt ontspannen in de houding! Doorademen dus ;)
  • Vervolgens blijf je 2-3 min in iedere houdingen. Wil je er eerder uit of is een houding too much voor je, dan sla je deze over! 
  • Als je alle houdingen van de derde en vierde rij op rechts hebt gedaan, voel je even na hoe je lichaam reageert.
  • Dan doe je hetzelfde op links en sluit je af met een fijne ontspanning, Savasana.
  • Let op, pijn is niet oke. En twijfel je over een houding, sla deze dan over!
Back to top