Ashtanga Yoga Docente Amsterdam

De meeste mensen hier in het Westen maken onderscheid in yoga en meditatie.  Veelal worden onder yoga, de houdingen verstaan, die we achter elkaar uitvoeren om een fit en flexibel lichaam te krjgen. Als we het over mediteren hebben, dan denken we aan stil zitten op een kussentje met als doel ons hoofd te legen. Mediteren is echter een onderdeel van yoga. Yoga is de overkoepelende naam die verschillende onderdelen bevat, onder andere meditatie. Ik zal in het kort uitleggen hoe het zit.

Yoga Sutra's - het stilleggen van de wervelingen van de mind
Yoga bestaat al heel erg lang, uit opgravingen met afbeeldingen is het vermoeden dat yoga 3000 jaar voor Christus al bestond. Veel later, maar ook heel lang geleden, namelijk 2000 jaar geleden, schreef Patanjalie de yoga wijsheden uit in de Yoga Sutra's. In deze geschriften komt als eerste doel van yoga naar voren: het stilleggen van de wervelingen van de mind. Mentale onrust, de strubbelingen van de mind, dit is dus iets van alle tijden! Zou het gewoon onderdeel van het leven zijn? Het mentale opgroeien op hoger niveau?

Het achtvoudig-pad
Het achtvoudig-pad is onderdeel van de Yoga sutra's en leid je naar 'verlichting'. Dat klinkt eenvoudig, in 8 stappen naar onthechting en vrede met jezelf en de wereld om je heen. In werkelijkheid is dit pad een stuk lastiger en er geldt geen niet-goed-geld-terug actie. Veel van de sutra's en de stappen van het acht-voudig pad vind je terug in de hedendaagse coaching en psychologie. 

De stappen zijn opgebouwd van aards naar een steeds hoger bewustzijn. Een (hele) korte omschrijving van de stappen:

  1. Yama's - hoe je je respectvol gedraagt ten opzichte tot je medemens.
  2. Ni Yama's - hoe je goed voor jezelf zorgt.
  3. Asana- de yogahoudingen, hetgeen we vaak yoga noemen.
  4. Pranayama- prana is adem/levensenergie en yama is verlengen. 
  5. Pratyahara - het terugtrekken van de zintuigen, oftewel het naar binnen brengen van je aandacht.
  6. Dharana - het focussen en fixeren van je aandacht op één object.
  7. Dyana - volledig in het hier en nu, er zijn geen afdwalende gedachten meer.
  8. Samadhi - hoogste staat van bewustzijn, verlichting.

In het westen beginnen de meeste mensen met stap 3, de yogahoudingen/asana's. Dat is helemaal prima je hoeft de stappen niet strak in een bepaalde volgorde te doen. Het maakt, in mijn visie niet uit, of jouw doel fysiek fitter of slanker worden is, of het creëeren van meer ontspanning. De yoga doet ongeacht jouw persoonlijke doel zijn werk. 
Als je toe bent aan verdieping, komen vaak de Yama's en Niyamas, stap 1 en 2, op je pad. De verbinding met de adem, stap 4, wordt vanaf het begin al aangereikt, ruimte voor verfijning volgt vaak pas als de houdingen (stap 3) meer zijn beklonken. Met stap 5 maak je een begin met mediteren en zul je, wanneer je vaker gaat mediteren steeds dichter bij stap 7 komen. Al zullen veel yogi's blijven schommelen tussen stap 5 en 6. 

De yogahoudingen doe je dus om uiteindelijk wat langer te kunnen mediteren om de wervelingen van de mind onder controle te krijgen! Wanneer je eenmaal kennis hebt gemaakt met mediteren en ervaart wat het met je doet, zul je dit vaker inzetten of het misschien wel toevoegen aan je dagelijkse programma. 

De eerste kennismaking verloopt vaak niet zo soepel.
Een eerste kennismaking, kan soms tegenvallen. Het (lange) stilzitten is in het begin pittig, je voelt overal pijntjes. De gedachtes dienen zich in rap tempo aan. De gedachte: 'dit is niks voor mij', dringt zich al snel op ! Maar net als lopen, fietsen en de yogahoudingen, moet je even wennen. Door de juiste voorwaarden te creëeren en niet te streng zijn voor jezelf wordt het gaandeweg makkelijker. Als iedereen stopt met lopen of fietsen bij de eerste keer dat het misgaat, zou de wereld er heel anders uit zien. Zo kan jouw wereld er ook heel anders uit gaan zien, als je start met mediteren.

Meditatie in Beweging
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je starten met mediteren, of het nog een keer een kans geven? Dan zijn de Meditatie in Beweging-lessen van Back in Balans  iets voor jou!

De Meditatie in Beweging-lessen, maken de start om te gaan mediteren, makkelijker. We beginnen met bewegen, en scheppen de voorwaarden om wat langer te kunnen stil zitten. Het zijn korte sessies, die je zelf makkelijk kunt verlengen. Je vindt de Meditatie in Beweging-lessen in de Online Academie van Back in Balans. Wil je Online lid worden en onbeperkt toegang krijgen tot alle lessen inclusief de Meditatie in Beweging-lessen? Via deze link vind je meer informatie!

 

Back to top