13267

In Nederland hebben zo’n 2 miljoen mensen last van hun rug. Grote kans dat ook jij wel eens last hebt van je rug. Je jeugd zit in je wervelkolom, zeggen ze in de yoga. En zo is het, je voelt je zo jong als je wervelkolom flexibel is. Denk maar eens aan hoe je je voelt als je last hebt van je rug. Moeite met opstaan,  uit bed komen, je veters strikken, je voelt je een oud mens. 

De Pilates en Yogalessen van Back in Balans helpen je rugklachten te verminderen of voorkomen. En op zijn tijd een Thaise Yogamassage behandeling bij BiB  is hierin ook geen overbodige luxe. Helaas is dit nu in coronatijd niet mogelijk. 

Voor de duidelijkheid we hebben het hier over A-specifieke rugklachten, klachten die niet veroorzaakt worden door een aanwijsbare pathalogische oorzaak. Van alle rugklachten is circa 90% A-specifiek. 

Wat heb je nodig voor een jeugdige rug?

  • Krachtige spieren
  • Voldoende flexibiliteit

Zijn bovenstaande voorwaarden voldoende om rugklachten te verminderen? 
Het antwoord is NEE. Het is een goed begin, maar voor een jeugdige rug is meer nodig. Denk aan:

  • Lichaamsbewustzijn
  • Mentale fitheid 
  • Energetische fitheid


Krachtige spieren
Krachtige buik-en rugspieren alleen zijn niet voldoende om rugklachten te voorkomen. Ook de andere spieren van je lichaam vragen om krachttraining. Denk aan de heup- , been- en armspieren, deze ondersteunen immers in veel gevallen de rugspieren, bijvoorbeeld bij het tillen. 

Houd je lichaam flexibel en werk op het bindweefsel
Tegelijkertijd is het nodig dat je je rug soepel houdt. Hierbij denk je al snel alleen aan de wervelkolom, de tussenwervelschijfjes en de spieren rondom de wervelkolom. Já, die zijn heel belangrijk om je souplesse te behouden, maar denk ook aan de omliggende spieren. De heup-, bil- en beenspieren hebben ook invloed op de bewegingsvrijheid van de wervelkolom. Daarnaast is het belangrijk om het bindweefsel soepel te houden. Wanneer je door korte spieren of stijf bindweefsel minder ‘groot’ beweegt,  roesten gewrichten vast. Het soepel houden van het bindweefsel vraagt een andere aanpak dan het soepel houden van spieren. Yin yoga werkt met uitstek op het bindweefsel.

Lichaamsbewustzijn is misschien wel het belangrijkst
Spieren nemen vaak de rol van andere spieren over en dit geeft overspanning in de ene spiergroep en slapte in de andere spiergroep. De juiste spieren aanspannen en hier controle over hebben, is dus minstens zo belangrijk om rugklachten te voorkomen. Lichaamsbewustzijn is een lescomponent waar in de lessen van Back in Balans veel aandacht aan wordt besteed. Lichaamsbewustzijn is onder andere belangrijk bij het hebben van de juiste lichaamshouding, je realiseren dat je verkeerd zit of staat.  Ook het voelen van je grenzen is makkelijker als je een betere lichaamsbewustzijn hebt.

Mentale en energetische fitheid
In de Thaise Yogamassage therapie gaan we nog een stap verder en kijken we ook naar de mentale en energetische fitheid. Laat ik beginnen bij de meest toegankelijke, de mentale fitheid. Het is niet voor niets dat rugpijn vaak samen valt met stress, of na een periode van stress. Je mentaal-lichaam trekt aan de bel, en roept je fysiek lichaam een halt toe. Bij beginnende rugklachten is het goed om te kijken, of je mentaal-lichaam het rempedaal van het fysieklichaam aan het induwen is. Kun je mentaal een beetje ruimte creëren, zodat je fysieklichaam in balans kan blijven functioneren. 

In de TYM-therapie kijken we naar de balans en disbalans in de energielijnen, dit geeft de energetische fitheid (staat) weer. Je zou kunnen zeggen dat je energetische fitheid wordt gestuurd door je fysieke én mentale fitheid. Heb je angst, dan heeft dat invloed op de achterkant van je lichaam. Hamstrings en rugklachten zijn vaak het gevolg van angst. Of stijve hamstrings en rugklachten de oorzaak van angst. Het werkt namelijk visa verca. 

Zie je lichaam, fysiek en mentaal, als één geheel. Maak je je zorgen? Dan kun je maagklachten krijgen. De energie in de maaglijn is uit balans. Dit kan maagklachten veroorzaken maar ook rugklachten. Vaak zien we de maag en rug als twee afzonderlijke gebieden, maar als je kijkt zijn ze natuurlijk met elkaar verbonden. Er staat geen afscheidingsmuurtje tussen je maag en rug. En natuurlijk hebben ze dus invloed op elkaar. Je zorgen maken en dit in je maag voelen, is voor iedereen herkenbaar. Het is meteen ook het bewijs dat je mentaal-lichaam invloed heeft op je fysieklichaam. Kijk bij rugklachten dus ook hoe voel je je mentaal. Je mentaal-lichaam heeft invloed op je fysieklichaam maar omgekeerd ook. Via oefeningen en houdingen kun je mentale ‘blessures ‘ verminderen. 

Mix & Match
Bij Back in Balans mix & match ik al mijn kennis. Het is niet zo dat als ik een pilatesles geef ik mijn kennis op het gebied van yoga en TYM therapie achterwege houd. In elke les vind je bovenstaande onderdelen terug. Het is wel zo dat de kern van de les per lesvorm verschilt. Hieronder vind je een overzicht om je leskeuze te vergemakkelijken.

  • Pilates – kracht, soepele spieren, lichaamsbewustzijn, mentale fitheid
  • Yin Yoga – soepel maken van het bindweefsel, mentale en energetische fitheid, lichaamsbewustzijn
  • Yoga Flow – soepel maken van spieren en bindweefsel, mentale en energetische fitheid en kracht, lichaamsbewustzijn
  • Ashtanga Yoga – kracht en soepel maken van spieren, mentale en energetische fitheid, lichaamsbewustzijn

Wat kun jezelf doen om je rugklachten te verminderen:

  • Regelmaat
    • Zorg dat je met regelmaat je lessen doet! Liever elke week 1 les dan eens in de 3 weken een week waarin je 3 x op je mat staat! Kies de lesduur die bij je past. Ben je lid van Back in Balans online, kies dan als je geen zin of tijd hebt voor een korte sessie! Beter iets dan niets!
    • In tijden van Corona, zitten we over het algemeen meer. Zet de timer van je telefoon op 30 minuten en beweeg elke 30 minuten. Sta even op, loop en beweeg je wervelkolom alle kanten op. Of doe de Desk Release sessie als je online lid bent. 

  • Mix & Match
    • Probeer verschillende lesvormen uit en observeer wat een lesvorm met je doet. Observeer hoe je je na de les voelt, de rest van de dag of zelfs week. Wees eerlijk naar jezelf en laat je leskeuze niet alleen afhangen van het wel of niet leuk vinden van een les. In de Back in Balans online kun je alle lesvormen uitproberen, in de fysieke studio lessen mag dat ook als er plek is in een andere les.

  • Mindfull
    Probeer je activeiten meer mindfull, met aandacht voor het moment, uit te voeren. Dan komt er ruimte om te voelen hoe je zit of staat en ondersteun je je lichaamsbewustzijn. 

  • Meten is weten
    Schrijf het rijtje zoals boven omschreven ( kracht, flexibileit, mentale fitheid ) op en geef elke onderdeel een cijfer van 1 – 5. Zodat je kunt zien waar er werk aan de winkel is. 

  • Vraag mij om advies als je er niet uitkomt. 

 

Ben je lid van Back in Balans Online? Check dan de video:  BiB - Talk een jeugdige wervelkolom.

Back to top