"Achter de onrust vind je de rust"
Over onrust in bepaalde yoga houdingen

Onlangs kreeg de onderstaande vraag van iemand die mijn Yinyogalessen volgt:
"Als ik een Yin yoga les volg, ervaar ik soms heel erge onrust in een bepaalde houding. Een soort gejaagdheid, bijna benauwd zelfs. Het liefst zou ik er meteen mee stoppen. Moeilijk want bij Yin Yoga is het juist de bedoeling dat je langer in zo'n houding blijft. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?"

Hier zijn verschillende verklaringen voor...Yin Yoga Studio Amsterdam
» Tijdens de Yin Yoga breng je je aandacht naar binnen. Alles wat in het dagelijkse leven voor afleiding zorgt valt weg. Dit is de reden dat emoties of gevoelens zichtbaar worden, en dus voelbaar. Het is een gevoel dat er al zat en nu zichtbaar wordt.

» Daarnaast slaat je lichaam onverwerkte emoties op. Dit kan op de lange termijn voor blokkades zorgen op de energielijnen in je lichaam. Een gevolg is dat je energie minder goed kan stromen. Door te rekken op de energielijnen, wat gebeurt tijdens de yin houdingen, breng je deze blokkades in beweging. De emoties komen boven en worden zichtbaar. In jouw geval is dat onrust. Het is dus nodig om de onrust te ervaren om deze los te kunnen laten. Waar de onrust vandaan komt, doet er eigenlijk niet toe. Het kan ook onrust van lang geleden zijn.

Kijk, zonder handen!
Pilates en yoga bij polsklachten

Back in Balans pilates Amsterdam

Polsklachten zijn vaak het gevolg van overbelasting. Ik denk dat onze polsen simpelweg niet berekend zijn op veelvuldige druk, net zoals onze knieën niet gemaakt zijn om op te leunen. Wanneer de yoga- of pilatesoefeningen te uitdagend zijn voor in dit geval je polsen, kan het zijn dat de rest van je lichaam nog niet sterk genoeg is of je lichaamsbewustzijn is nog niet voldoende ontwikkeld om de houding goed uit te voeren. Daar zit ook meteen het antwoord: maak je core sterk (buik-, rug- en heupspieren) en ontwikkel je lichaamsbewustzijn. Het lichaamsbewustzijn wordt vaak onderschat, maar speelt ook een grote rol. Het gaat erom dat je voelt hoe je in de houding staat en wat dat voor invloed heeft op je polsen. Alleen dan kun je de houding aanpassen als het nodig is.

Back to top