13293
Fotocredit:JosevanRiele
Wanneer het bij het opstaan al mis gaat...
Stress, iedereen heeft er weleens mee te maken! Teveel hooi op je vork of lastige situaties, zorgen ervoor dat je hoofd soms overuren draait. 's Ochtends pak je het piekeren waar je de avond ervoor mee geëeindigd was weer op en het is alsof de nacht er niet is geweest...

Dit zet zich voort tijdens je ochtend ritueel en meteen gaat er ook van alles mis. Je morst bij het klaarmaken van je ontbijt. Je kunt je sleutels niet vinden en je schiet uit je slof. Je mood voor de rest van de dag is gezet. Herken je dit? Dan is een ochtend meditatie iets wat je kan helpen.

Een meditatie helpt...
Of je nu gespannen bent omdat je het eigenlijk te druk hebt of doordat je in een lastige periode zit, een meditatie helpt. Het neemt dat wat er speelt niet weg, maar het helpt je wel met de situatie om te gaan. Tijdens de meditatie kun je gedachten los laten. Je maakt ruimte in je hoofd waardoor je weer helder kunt denken. Je begint je dag fris(ser) en met een schone(re) lei. Je kijkt en reageert anders op de situatie.

Je start je dag positief. Vol zelfvertrouwen en ruimte. Dit neem je mee naar de rest van je dag. Je kunt na een meditatie je grenzen beter aangeven, wat bijvoorbeeld belangrijk is als je je realiseert dat je het te druk hebt!

Wanneer het allemaal geen feestje is...
Wanneer alles soepeltjes verloopt, is zitten op je matje en je aandacht naar je tevreden rustige zelf brengen, een feestje. Maar bij stress zullen gedachten de overhand nemen en je in beslag nemen zodra je je ogen sluit. Toch is het goed om te gaan mediteren. Oefening baart kunst. Na een tijdje lukt het je beter om gedachten die opkomen te laten voor wat ze zijn, er geen aandacht aan te besteden en er zeker niet mee in gesprek gaan.

  • Zorg voor een rustige omgeving, een fijne mat of meditatiekussen
  • Zorg dat je comfortabel zit, zodat je niet wordt afgeleid door onrustige spieren
  • Zet een rustgevend muziekje op wanneer dit je helpt
  • Sluit je ogen en breng je aandacht naar je adem
  • Breng je adem naar sensaties die je voelt in je lichaam
  • Dwaal je af naar je gedachten, breng je aandacht opnieuw naar je adem en lichaam
 

Erg onrustig, bewegen helpt...
Wat mij helpt wanneer mijn hoofd overuren draait, is BEWEGEN voor ik ga mediteren. De beweging leidt je af van je gedachten en de stretch oefeningen brengen de spierspanning omlaag. Dit brengt letterlijk al wat ruimte in je lichaam. Spanning krijgt de ruimte om af te vloeien en je gaat je meteen al beter voelen! Fysiek en mentaal! Als je voelt dat de storm is gaan liggen, kun je starten met je meditatie. Leg de lat niet te hoog, voorkom 'ik moet mediteren-stress'. Start met een korte meditatie.

Hieronder vind je 2 oefenseries die je kunt doen voor je gaat mediteren. Ga vooral ook op je gevoel af. Waar heeft je lichaam behoeften aan? Welke kant voel je dat je op moet bewegen om ruimte te creëeren in je lichaam en daarmee ook in je geest? Probeer en vertrouw op jezelf!

 meditatieserie

Schouder Oefeningen Yoga

Back to top