image00020 
Fotocredit:DanielleRaats
Stretch oefeningen leveren meer op dan een flexibele rug!
Als je de oefeningen van Stress Release schouders en bovenlichaam deel 1 en deel 2 met enige regelmaat uitgevoerd hebt, heb je hopelijk kunnen ervaren dat de spanning in rug, nek en schouders is afgenomen. Mochten de klachten verergeren of hetzelfde blijven, dan is het verstandig een bezoek te brengen aan een therapeut. Deze kan beoordelen waar de klachten vandaan komen en een behandelplan opstellen.

Positieve effecten die worden ervaren bij regelmatige beoefening van de stress release (yoga) oefeningen:
- Verbeterde lichaamshouding en meer lichaamsbewustzijn
- Meer energie en een afname van diverse klachten

Verbeterde lichaamshouding en meer lichaamsbewustzijn.
Minder spanning op de spieren, en minder pijn, zorgen voor een verbeterde lichaamshouding. Het lichaam is beter in staat de rug in een neutrale positie te houden. Omgekeerd zorgt een goede lichaamshouding voor minder spanningsklachten!Bewust zijn van hoe je houding is, is dus essentieel om spanningsklachten te verminderen! Door tijdens de stretchoefeningen de tijd te nemen je lichaam te observeren, gaat je lichaamsbewustzijn omhoog. Je zult in het dagelijkse leven eerder een signaal ontvangen dat de houding waarin je lichaam zich bevindt voor spanning zorgt in rug, nek en schouderspieren! Denk aan opgetrokken schouders, een ronde bovenrug, het doorzakken in de heup aan één kant wanneer je staat. Door je te realiseren dat je je in een slechte lichaamshouding bevindt, ben je in staat je houding te corrigeren.

Méér energie en een eventuele afname van diverse klachten
Dit heeft te maken met de energielijnen die door het bindweefsel lopen, de meridianen! Eerder schreef ik hier over in het artikel Yin is in. Door tussen de 3 en 5 minuten in de houding te blijven kom je tot een diepe stretch op het bindweefsel. De energielijnen worden tijdelijk dichtgedrukt. Op het moment dat je uit de houding komt kan de energie weer goed stromen. Eventueel blokkades op de energielijnen, die voor klachten kunnen zorgen, worden als het ware weggespoeld door de toestroom van energie. Daarnaast zorgt het stretchen op het bindweefsel ervoor dat het vochtgehalte in het bindweefsel omhoog gaat. Het bindweefsel verandert van een een stug weefsel in een meer soepel weefsel. In een soepel bindweefsel stroomt de energie beter!

De meridianen zijn gekoppeld aan verschillende organen en emoties. Door de blokkades in beweging te brengen, en uiteindelijk af te laten vloeien, kunnen klachten gekoppeld aan de meridianen afnemen.

Het stromen van de energie in het lichaam wordt vaak omschreven als een tintelende stroom die door het lichaam gaat. Voelbaar wanneer je uit de houding gaat en even navoelt of tijdens de eind ontspanning.

De derde serie
Hieronder de laatste in de serie. Onthoud dat je ten alle tijden rustig door ademt en bij pijn in de gewrichten uit de houding gaat. De serie's worden steeds iets intensiever. Is dit alles nieuw voor je, start dan met de eerste serie, vervolgens wanneer je meer ruimte voelt de tweede serie. Tot slot kun je starten met deze derde serie. Wanneer je alle series een keer gedaan hebt kun je ze afwisselen. Je kunt de oefeningen van de 3 series met elkaar mixen als je dit prettig vindt.

IMG 2042 2

  1. Plaats je handen voor je ogen om je aandacht naar binnen te keren. Luister naar, en voel je adem.
  2. De koe. Doe deze oefeninge een keer met je linker arm boven en dan met je rechter arm boven.
  3. Plaats je handen op een verhoging. Adem in en op een uit adem laat je je borst naar de vloer zakken. Eventueel plaats je nog een kussen onder je borstbeen ter ondersteuning.
  4. Deze houding is erg intens en niet voor iedereen haalbaar.  Begin met gestrekte armen op de vloer, schuin naar voren. Zo heb je meer ruimte in het schoudergewricht en meer ruimte om je borstbeen naar de vloer te laten zakken. Gaat dit goed, dan kun je de houding op de foto proberen. 
  5. Plaats een bolster of opgerolde dekens ( moet wel een dikke rol zijn) onder je billen en rug. De voeten op een verhoging. Laat de schouders als het ware van de rol afglijden. Open je schouders nog meer door de armen achter je op de vloer te plaatsen. Too much? Plaats dan de armen zijwaards op de vloer.
  6. Plaats de rol onder de knieëen en voel na. Voel je de energie stromen?

Succes en geniet van de tijd en aandacht aan jezelf!

Danielle

Heb je vragen, of wil je een persoonlijk advies? Mail me dan gerust, misschien is een persoonlijke sessie iets voor jou! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees ook:

 

Back to top