Yoga Ontspanning
Blijft jouw mat thuis opgerold?
In mijn eerdere Stress Release Blog heb ik jullie kennis laten maken met een korte serie die jullie thuis kunnen doen. De grote vraag is of dit ook echt gebeurd is. De intentie is er wel, maar kun je deze omzetten tot actie?

Gezonde mindset
Degenen die wel de motivatie hadden om de oefeningen te doen kwamen met positieve feedback! De reacties waren uiteenlopend: meer ruimte in de schouders en ook ruimte in het hoofd.  Door de gezonde start van de dag een frissere mindset, maar ook een betere nachtrust. En één persoon vertelde dat ze aan het einde van de werkdag de serie deed. Hierdoor is ze beter in staat 's avonds off-line te gaan en de laptop dicht te laten!

Was het makkelijk om de serie met regelmaat thuis te doen? Het antwoord is over het algemeen NEE. De discpline om de daad bij het woord te voegen blijkt voor de meeste lastig. Tijdgebrek wordt als reden genoemd de serie niet of te weinig te doen. Bij doorvragen blijkt tijdgebrek helemaal niet het probleem te zijn. De tijd te vinden wel!

Tips om de tijd te vinden en tot actie over te gaan:

  • Vind je verloren momenten. Onnodig lang facebooken, instagrammen, internetsurfen, kijken naar een programma waar je niets aan vindt of al zappend de tijd laten verstrijken, vallen hier allemaal onder. Dit zijn mijn valkuilen, maar misschien heb jij er nog meer! Houd drie dgn bij hoe je dag eruit ziet! Geen eet-, maar een doe-dagboek en vind je verloren moment(en)!
  • Maak van je verloren moment een doe-moment. Welk verloren moment zou je, practisch gezien, kunnen benuten om de oefenserie te doen.
  • Plan je stress release moment en leg vast in je agenda. Stel hierbij prioriteiten. Het is een afspraak die je met jezelf hebt. Er is weinig wat niet kan wachten tot jij met je serie van 15 minuten klaar bent!
  • Wees reëeel. Meteen elke dag een moment in plannen is gedoemd te mislukken. Begin met 2 x in de week, voelt het goed, dan stap je over op 3 x in de week.
  • Huisgenoten opvoeden. Voed je huisgenoten, gezin, man, vriendin, kinderen en ja ook je huisdieren op. Wanneer de mat is uitgerold en jij zit erop, ben je niet thuis!
  • Luister niet naar je korte termijn denkstem. Dit is de stem die jou wil verlossen van je korte termijn ongemak! Het is de stem die zegt: het kan ook morgen! Deze stem denkt niet verder dan het NU. Geen zin wordt ervaren als ongemak en dat is het moment dat deze stem in actie komt!
  • Luister naar je lange termijn denkstem. Dit is de stem die weet dat het voor de lange termijn beter is om toch echt je oefeningen te doen! Bij de meesten van ons bevindt deze stem zich achter in ons hoofd. De korte termijn stem loopt voorop en de lange termijn stem loopt er net een stap achteraan. Wanneer de lange termijn stem aan terrein wint zal de korte termijn stem er alles aan doen de lange termijn stem weer van de eerste plek te verdringen. Je zult de lange termijn stem echt bewust voorrang moeten geven!
  • Luister naar je lichaam. Vergeet niet om de tijd te nemen om na te voelen. Wat ervaar je na het doen van de oefeningen. Maak er desnoods een notitie van in je agenda: het was heerlijk of het ging beter of ik voel dat ik lang niets gedaan heb. Dit is de beste motivator om je oefeningen te blijven doen, of na een periode van uitstel de draad weer op te pakken.

Ik hoop dat je met bovenstaande tips jouw doe-moment vindt en tot actie overgaat. Start met Stress Release deel 1. Wanneer de spieren wat losser zijn kun je verder met Stress Release Deel 2 of Stress Release deel 3

Schema op maat?
Wil je graag een persoonlijk oefenprogramma omdat je bijvoorbeeld kampt met bepaalde klachten of beperkingen? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk beweegprogramma. Tijdens deze sessie(s) bespreken we wat je nodig hebt en stel ik een persoonlijk schema op. We kijken ook naar je 'time-management' en valkuilen. Gemiddeld zijn er minimaal 3 sessies nodig om de training thuis goed voort te kunnen zetten. Je ontvangt het programma en tips digitaal zodat je er thuis mee aan de slag kan. Voor meer informatie mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Back to top