Yoga oefeningen studio Met deze oefeningen blijf je soepel!

Elke pilates les begin ik min of meer met dezelfde routine. De serie leent zich uitstekend om thuis te doen!Na een paar keer weet je de serie uit je hoofd. Hierdoor is er voldoende ruimte om de aandacht naar binnen te richten.

Mobiliteit rug en schouders en ademtempo omlaag.
De meeste mensen ervaren, tijdens oefeningen aan het begin van de les, spanning in rug, nek en schouders. De oorzaken daarvan lopen uiteen. Een verkeerde lichaamshouding gedurende de dag, een te hoog ademtempo of een te volle agenda zijn allemaal oorzaken die de spanning verhogen.

Na het eerste deel van de les, dat niet langer duurt dan 12 minuten, voelt het lichaam al beter aan! Je bent meer in het moment en de adem is langzamer. Dit heeft allerlei positive effecten op het lichaam.

De oefeningen zijn niet alleen een goede start van een les. Ze kunnen ook gedaan worden aan het einde van je werkdag. Zo ga je een ontspannen avond en nachtrust tegemoet. 

Ik deel graag de oefeningen met je, zodat je ze thuis kunt doen. Er zijn meerdere varianten mogelijk. De eerste die ik deel is vrij mild voor de schouders en rug. Later zal ik nog twee series delen die wat intenser zijn.

Schouder Oefeningen Yoga
Foto credits: Back in Balans

  • plaats de handen op de ogen om je even te ontdoen van prikkels en de aandacht naar binnen te keren. Observeer hoe je lichaam voelt. Verdiep je in- en uitademing.
  • Adem in en rol de schouders omhoog. Adem uit rol de schouders naar achter en omlaag. Herhaal dit een paar keer.
  • Plaats de handen op de schouders. Adem in en breng de boven armen naast de oren. Adem uit en draai de armen naar achteren en omlaag. Herhaal dit een paar keer.
  • Adem in en plaats rechter hand op de vloer en verleng linker arm naar plafond. Adem uit en reik de linker arm over het hoofd. Houd beide zitbotten op de vloer. Adem hier een paar keer diep in en uit en voel de lengte aan de zijkant van je bovenlichaam.
  • Herhaal hetzelfde aan de andere kant.
  • Adem in en plaats de handen voor op de mat. Adem uit en rol wervel voor wervel naar voren af. Observeer de adem: in naar de schouderbladen en uit naar de zitbotten. Probeer bij iedere uitademing meer los te laten van wat je niet meer nodig hebt aan gedachten en spierspanning.
 

Maak er een vast avond ritueel van.

Danielle

Heb je vragen of wil je een persoonlijk advies, mail me gerust! Misschien is een persoonlijke sessie iets voor jou! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees ook:

Back to top