Yoga Detox Amsterdam Het veranderen van je eetgedrag kost tijd!

Twee of drie keer per jaar doe ik een milde Detox. Niet zo zeer om af te vallen, al is het stiekem een fijne bekomstigheid. Maar vooral om me weer even bewust te maken van wat ik eet. Resultaat is dat mijn eetgedrag de afgelopen jaren flink is verbeterd en ik een gezond lichaamsgewicht weet vast te houden.

Tijdens zo'n periode word ik me bewust van mijn eetgedrag. Ik eet, durf ik te zeggen,  gezond. Maar de hoeveelheden op mijn bord zijn gelijk aan die van een bouwvakker. De automatische piloot zorgt ervoor dat ik grotere porties eet dan nodig en het blijft meestal niet bij 1 koekje.

Gedachten
In mijn ónbewuste periode zetten mijn gedachten me constant op het verkeerde been:

  • Mijn gedachten zeggen me dat ik s avonds voor ik naar bed ga echt nog wat moet eten. Anders zou ik  met honger wakker worden. En mijn yoga practice in de ochtend niet (op een lege maag) kunnen doen. (Iets wat hoort bij de Ashtanga practice die ik beoefen)  
  • Ga nooit van huis zonder iets te eten in je tas, zegt mijn gedachten me! Honger (hoe verzin ik het) ligt op de loer.
  • Zonder koffie kom je de dag niet door! Vier koffie verkeerd haal ik makkelijk. En bij tijdgebrek in de ochtend of de afwezigheid van melk, krijg ik een paniekmoment.

Om die gedachten de mond te snoeren, en te voelen wat ik echt nodig heb, doe ik een milde detox. En profiteer ik van alle overige voordelen die het weglaten van (geraffineerde) suiker- en melkproducten met zich meebrengt. Vlees eet ik al niet, maar ook vis staat niet op het menu. En alcohol is een no-go. Aangezien ik alleen af en toe op een feestje wat drink kost me dat geen moeite. Deegwaren worden ook geschrapt. Het weglaten van koffie is de grootste uitdaging.

Het is een kwestie van afbouwen. Inmiddels weet ik dat, na drie dagen hoofdpijn, ik aardig in mijn ritme kom. Ik ga me energieker voelen. Wordt rustiger in mijn hoofd.  Aan mijn yoga practice merk ik dat ik mijn gewrichten mobilier zijn! Gewrichtspijn aan mijn grote teen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Alles smaakt me beter! En ja, de winter en/of vakantie kilo's smelten.

Na drie weken vul ik mijn dieet weer aan met (geiten-) melkproducten en vis en af en toe volkorenpasta, zilvervliesrijst, quinoa. En komt er hier en daar weer een koekje bij. De eerste koffie smaakt niet. Toch neem ik een tweede, want gezelligheid kent geen tijd. Maar ik neem deze bewust net zoals het eerste koekje en geniet ik er van.

Maar wat eet je dan als je al het bovenstaande niet eet?
Er blijft best veel over. Ik ben alles behalve een keukenprinses . Bij het aanzien van een ingrediëntenlijst met producten die ik niet in huis heb, of erger nog, nooit van gehoord heb, haak ik al af. Moet er iets afgewogen worden, dan verklaar ik het recept tot niet geschikt. Maar in mijn detox periode wordt ik een ander mens. Ik ga opzoek naar recepten die detox proof zijn. Het keukenweegschaaltje is al even geleden aangeschaft en mijn kruidenvoorraad uitgebreid. Het is een kwestie van er even tijd in steken!

TIJD
En dan kom ik bij de titel van dit blog. TIJD! Alles valt of staat met tijd. Wil je iets veranderen aan je eetgedrag, dan kost dat tijd! In de stand automatische piloot, gaat alles 3 x zo snel. Maar  juist van die automatische stand moet je af! In het begin heb je het gevoel dat je al je tijd verliest aan het nadenken over wat te eten of aan het koken aan de hand van een recept. Maar gaandeweg word je weer sneller en win je weer tijd! Tijd die je dan bijvoorbeeld kunt gebruiken om even te mediteren of aan yoga te doen ;)

Minimaliseren, observeren en analyseren
Het is mij altijd gelukt. Ik ben ervan overtuigd dat het voor iedereen goed is af en toe even te observeren en te minimaliseren! Er achter te komen wat je lichaam wel goed kan verdragen en wat eigenlijk niet. Waar je energie van krijgt en wat energie kost. En of eventuele klachten de oorzaak zijn van wat je eet.

En verder...
Inmiddels zijn de boekweit/courgette pannenkoekjes bij mij een feit, en is het bananenbrood populair! Bestaat mijn salade allang niet meer uit sla en een tomaat alleen. En zonder door te slaan eet ik gezond.

Zijn er nog steeds periodes dat ik 'ongezond' eet; meer dan goed voor me is en een verkeerde (maar lekkere) keuze maak. Maar ik weet mezelf weer tot de orde te roepen nog voordat ik naar overgewicht neig. 

Weet ik wat ik beter niet of juist wel moet eten om me goed te voelen. Daar kom je achter als je na de detox periode producten weer toe gaat voegen. En soms maak je een bewuste keus om toch dat die ongezonde snack te eten en de gevolgen op de koop toe te nemen. Dat maakt je niet meteen ongezond!

Investeren
Je moet wel blijven investeren in een gezond eetgedrag! Tijdgebrek en de automatische piloot zijn hierin de belangrijkste valkuilen.

TIPS om tijd te winnen en de automatische piloot  uit te zetten:

» Ga na waar jouw tijdvreters zitten! Denk aan : Facebook, doelloos surfen op internet, kijken naar een tv programma waar je eigenlijk niet in geïnteresseerd bent, zet het geluid van je mobiel uit zodat je niet oneindig wordt afgeleid door whatsapp.
» Gebruik je overgebleven tijd aan het voorbereiden van wat je daadwerkelijk wilt eten.
» Zorg dat je uitgerust bent! Vermoeidheid is de trigger om terug te schakelen op de automatische piloot!
» Ga opzoek naar betrouwbare bronnen als het gaat om een gezond eetgedrag.
» Wil je minimaliseren vraag dan begeleiding van een voedingsdeskundige.

Leesvoer:
» het boek: https://www.iamafoodie.nl/eet-als-een-expert/
» de kookboeken van: Kyra de Vreeze http://www.kyraskitchen.com/
» er zijn veel websites die een gezonde levensstijl aanmoedigen en tips delen. Gebruik altijd je eigen verstand en volg niet zomaar iedereen die zegt de waarheid in handen te hebben. Ga opzoek naar een geschoold (voedings-)deskundige in plaats van een ervaringsdeskundige. De laatste zal heel goed weten welk eetpatroon hem/haar goed doet, maar het gaat om jouw lichaam en niet om de ervaring van de ander met zijn eigen lichaam.

Back to top