Blog

De herfst is het seizoen waarin je mag loslaten. Zuiver observeren en onderscheid maken tussen dat wat je nog dient, en dat wat je niet meer nodig hebt! Yoga kan je daarbij helpen! 

De herfst valt onder het Metaal element uit de 5 elementenleer. De energielijnen die horen bij het metaalelement zijn de dikke darm en de longlijn. Beide lopen over de armen. Door te stretchen op deze lijnen, zorg je ervoor dat eventuele blokkades op deze energielijnen in beweging worden gebracht en kunnen worden afgevoerd.

Emoties die in de herfst naar boven kunnen komen zijn verdriet, eenzaamheid en melancholiek. Dat is prima. Doordat de emoties, die misschien al langer in je lijf liggen opgeslagen, zichtbaar worden, kun je ze afvoeren. Op die manier, voorkom je dat ze op den duur fysieke klachten kunnen veroorzaken. Fysieke klachten die kunnen ontstaan wanneer het metaal element uit balans is zijn, longklachten, huidklachten en klachten als obstipatie of diaree. De metaal energie geeft je ook het pure inzicht om keuzes te maken. Wat kun je loslaten? Wat mag plaatsmaken voor nieuwe energie? 

In de herfst neemt de Yang ( energiek en naar buiten gericht) af en maakt plaats voor meer Yin ( rustig en naar binnen gericht). De onderstaande serie helpt je de metaal-energie te laten stromen. Daarnaast maakt de serie je sterk en flexibel tegelijk! Wat wil je nog meer! En komen er emoties naar boven drijven, laat het toe en laat het vervolgens los! Overpeinzen waar de emoties vandaan komen is overbodig om ruimte te maken! Laat het gewoon gebeuren!

Herfst serie 3

Uitvoering van de Herfst serie

  • Voor je start neem je even de tijd om bij jezelf te komen. Breng je aandacht naar je adem en observeer hoe je je voelt.
  • De vertikale eerste en tweede rij voer je achter elkaar uit. De lunge met het buigen van de armen achter de rug en het weer strekken ( afb. 3 en 4, eerste rij) mag je een paar keer herhalen. Dit opent de schouders en maakt de benen sterk.
  • Hetzelfde geldt voor de superman ( afb. 2 en 3, tweede rij). Trek je navel goed naar binnen, sterke buik en rugspieren zijn het resultaat.
  • Daarna doe je deze twee rijen nog een keer met links.
  • Dan start je met de oefeningen op de vloer. Start met het losdraaien van de schouders. Ook heerlijk om verspreid over de dag te doen!
  • Ondersteun je lichaam met dekens of kussens daar waar nodig is. Onder het borstbeen in de houding van afb. 1 en 3 van de vierde rij bijvoorbeeld. Of onder de schouder in de houding van afb. 2 van de vierde rij. Probeer het uit en zorg dat je kunt ontspannen in de houding! Doorademen dus ;)
  • Vervolgens blijf je 2-3 min in iedere houdingen. Wil je er eerder uit of is een houding too much voor je, dan sla je deze over! 
  • Als je alle houdingen van de derde en vierde rij op rechts hebt gedaan, voel je even na hoe je lichaam reageert.
  • Dan doe je hetzelfde op links en sluit je af met een fijne ontspanning, Savasana.
  • Let op, pijn is niet oke. En twijfel je over een houding, sla deze dan over!

 

gewicht in balans

Kan yoga je helpen als je wat overtollige kilo's wilt kwijt raken?

De enige manier om af te vallen is minder energie (voeding) in te nemen dan je verbrandt. Er zijn drie mogelijkheden om dit te voor elkaar te krijgen:

  1. Verbrandingsniveau omhoog door méér te gaan bewegen.
  2. Verbrandingsniveau omhoog door stressniveau omlaag te brengen.
  3. Energie-inname omlaag door gezonder en minder te gaan eten.

Lees hoe yoga je hierin kan ondersteunen!

13293
Fotocredit:JosevanRiele
Wanneer het bij het opstaan al mis gaat...
Stress, iedereen heeft er weleens mee te maken! Teveel hooi op je vork of lastige situaties, zorgen ervoor dat je hoofd soms overuren draait. 's Ochtends pak je het piekeren waar je de avond ervoor mee geëeindigd was weer op en het is alsof de nacht er niet is geweest...

IMG 2806
fotocredit:DanielleRaats
Een pilateserie voor iedere dag van de week
Werk je het schema horizontaal af, dan kun je elke dag een andere spiergroep trainen. Werk je het schema vertikaal af, dan train je per keer meerdere spiergroepen! Beide is mogelijk, zolang je de verschillende spierengroepen maar met een regelmaat traint..

image00020 
Fotocredit:DanielleRaats
Stretch oefeningen leveren meer op dan een flexibele rug!
Als je de oefeningen van Stress Release schouders en bovenlichaam deel 1 en deel 2 met enige regelmaat uitgevoerd hebt, heb je hopelijk kunnen ervaren dat de spanning in rug, nek en schouders is afgenomen. Mochten de klachten verergeren of hetzelfde blijven, dan is het verstandig een bezoek te brengen aan een therapeut. Deze kan beoordelen waar de klachten vandaan komen en een behandelplan opstellen.

Yoga Magazine Back in Balans
Fotocredit:YogaMagazine
Fotosessie
Als personal trainer yoga en pilates heb ik voor het Yoga Magazine een 6 weeks programma mogen schrijven. De opdracht was een yoga en pilates bootcamp programma om net even tot een strakkere zomerversie van jezelf te komen...

Body and Mind Amsterdam
Samenwerking met lifestyle magazine Body and Mind
Body and Mind Amsterdam is een online lifestyle magazine. Samen met andere specialisten op het gebied van gezondheid, schrijven we over alles wat met een gezonde lifestyle te maken heeft!
Back to top